/ Padling

Padlere anmeldt

En gruppe elvepadlere og Stranda elveeierlag har anmeldt hverandre etter en svært betent konflikt tidligere i sommer.

Sist oppdatert 14. august 2012 kl 19.56
ANMELDT: Øyvind Kleppe, som her padler i elva Valldøla, er en av de fire padlerne som er anmeldt for miljøkriminalitet etter en padletur i Embla ved Stranda på Sunnmøre. Foto: Maria Berdal
ANMELDT: Øyvind Kleppe, som her padler i elva Valldøla, er en av de fire padlerne som er anmeldt for miljøkriminalitet etter en padletur i Embla ved Stranda på Sunnmøre. Foto: Maria Berdal

Elveeierlaget har anmeldt padlerne for det de mener er miljøkriminalitet, fordi de ikke kunne dokumentere desinfisering av kajakkene sine i forbindelse med en padletur i elva Embla. En av padlerne motanmeldte lederen i grunneierlaget, Ole Jørgen Sve, for trusler og forsøk på legemsbeskadigelse.

Hoppet unna

– Det var helt jævlig. Sve brukte bilen sin for å dytte meg unna, og jeg for et par meter bortover grusen etter å ha tatt imot bilen med hendene. Heldigvis klarte jeg å hoppe unna, forteller elvepadler Sondre Bjørnbet.

Han anmeldte Sve, men saken er henlagt på grunn av bevisets stilling. Forløpet til situasjonen var at gruppa med fire elvepadlere hadde padlet en tur på Embla. Ifølge Øyvind Kleppe, som var med gruppa, startet problemene tidlig.

– Hissig og agitert

– Vi padlet forbi en fisker ganske kort tid etter start, og han ropte og bannet, påsto at padling her var ulovlig, og kastet etter oss med fluestanga. Fiskeren var veldig hissig og agitert, særlig etter at vi forklarte at vi hadde fulgt retningslinjene for å hindre spredning av lakseparasitten Gyrodactulys Salaris ved å tørke båtene våre. Men vi fullførte padleturen. Det var da Sondre og en av kompisene våre dro opp for å hente bilen at problemene starter, forteller Kleppe.

LES OGSÅ: Parasittkonflikt på Sunnmøre

Der hadde Ole Jørgen Sve parkert slik at de ikke fikk ut bilen. Sve krevde å få navn på alle padlerne, men Sondre Bjørnbet ville ikke oppgi andre navn enn sitt eget. Da hadde Sve allerede ringt politiet, som var på vei.

– Uansvarlig nisse

– Etter en diskusjon som bare var usaklig, Sve kalte meg blant annet en uansvarlig nisse, prøvde vi å få ut bilen vår, for det var mulig å lirke den ut. Det var da Sve prøvde å kjøre meg ned, forteller Bjørnbet, som opplevde situasjonen som svært ubehagelig.

Padlerne ble dermed anmeldt for miljøkriminalitet, og padlerne valgte å anmelde Ole Jørgen Sve for trusler og forsøk på legemsbeskadigelse. Denne anmeldelsen er nå henlagt på grunn av bevisets stilling, men anmeldelsen om miljøkriminalitet står fortsatt.

Viktig prinsippsak

– Hvordan grunneierlaget kan heve seg over norsk lov på denne måten kan jeg ikke begripe. Vi hadde fulgt retningslinjene som Mattilsynet har etablert, hva annet kan vi gjøre? Vi er definitivt interessert i å ta denne kampen, for på den måten å etablere presedens for senere konflikter. Vi forholder oss mer enn gjerne til lover og regler, og det har vi gjort i denne saken, sier Øyvind Kleppe.

Ifølge retningslinjene for å unngå smitte av Gyrodactulys Salaris, som er etablert av Mattilsynet og kan leses på interesseorganisasjonen Norske Lakseelvers egne nettsider, er det nok å tørke utstyret for å hindre smitte.

Ole Jørgen Sve mener han hadde rett til å holde igjen padlerne, siden de ikke kunne dokumentere at de hadde desinifsert båtene. Han nekter også for å ha prøvd å kjøre på Sondre Bjørnbet.

– Bare tull

– Vi spurte operasjonssentralen om hva vi kunne gjøre for å beskytte elva i fjor. Vi kan ikke nekte noen å padle i elva, selv om padlerne ødelegger for fiskerne, som bruker store penger på fiskekort. Politiet ga oss beskjed om at hvis vi satte opp informasjonsskilt og etablerte et desinfeksjonstilbud, kunne vi sette krav til at desinfisering ble utført. Politiet sa også at vi kunne holde igjen folk som ikke kunne dokumentere dette, forteller en svært engasjert Sve til Fri Flyt.

– Hva med påkjørselen, stemmer det at du prøvde å kjøre ned Bjørnbet?

– Nei, det er bare tull. Bilen sto i gir, og jeg skulle flytte automatgiret fra første til fri, slik at bilen sto på håndbremsen. Da flyttet den seg litt, og det er alt. 

Sve hevder at padlerne oppførte seg utidig, og han mener de er respektløse og at det er uansvarlig av dem å ikke benytte seg av desinfiseringstilbudet.

Krever at myndighetene griper inn

– Det er ekstremt provoserende at de ikke har desinifsert når vi har brukt tid og penger på å legge til rette for det. Vi er ikke ute etter å ta padlerne, men å beskytte elva, sier Sve, som mener Mattilsynets retningslinjer ikke er tilstrekkelig.

– Hva mener du må til for å løse problemet?

– Staten må gripe inn før elva blir smittet, i stedet for etter, slik de gjør nå, med rotenonbehandling av infiserte elver. Staten må sette opp desinfiseringsstasjoner ved alle infiserte elver, og etablere et skikkelig lovverk.

Publisert 14. august 2012 kl 19.56
Sist oppdatert 14. august 2012 kl 19.56
annonse
Relaterte artikler
annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen